Het verschil tussen branding en marketing

Publicatiedatum 16 september 2022
Wijzigingsdatum 7 maart 2023

Het één kan niet zonder het ander, maar wat is nu het verschil tussen branding en marketing? Online Student legt het uit in een blog.

Als je het woord Ferrari leest, associeer je dat ongetwijfeld met snelheid, sportiviteit, mannelijkheid en Italiaans design. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ferrari heeft een ijzersterk merk gebouwd dat bij de meeste mensen een soortgelijk gevoel oproept. Branding is het creëren van een merk. Het gevoel dat jouw merk oproept, is een resultaat van branding.

​Wat is branding

Branding is het naar binnen toe weten wie je bent en waar je voor staat en dat naar buiten toe uitdragen. Een merk wilt bepaalde waarden uitstralen en daarmee mensen aan zich binden. Een goed merk trekt mensen aan, technisch gezien heet dat een pull-strategie. Branding is belangrijk voor een bedrijf omdat je hiermee een loyale achterban opbouwt. Met een sterk merk wil je je identificeren, daar wil je bij horen. Het is essentieel voor de positionering van je bedrijf, de verkoop van je dienst/product en het aantrekken van personeel.

​Wat is marketing

Als je met branding mensen naar je toe wilt trekken, probeer je met marketing actief mensen te duwen richting je product/dienst. Met marketing gebruik je, anders dan bij branding, dus een push-strategie. Marketing gaat om de promotie van je merk met als doel de verkoop van je product of dienst te stimuleren. Het gaat om het bereiken van je doelgroep en hen in contact brengen met jouw product.

​Marketing sluit aan bij je merk

Marketing staat in dienst van je merk en maakt zintuigelijk (visueel en tastbaar) waar je voor staat. Het gaat bij marketing om het overbrengen van de boodschap van je merk. Via print- of online campagnes bijvoorbeeld of via een social media bericht brengt marketing naar buiten wat de unieke eigenschappen zijn van jouw dienst/product. Of welke oplossing jij biedt voor een bestaand probleem. Ook focust marketing zich op het vinden van de juiste doelgroep.

​Branding geeft marketing inhoud

Branding geeft je marketing inhoud doordat het richtlijnen geeft voor hoe je iets naar buiten brengt. Marketing zonder branding is hol, want wie je bent en waar je voor staat bepaalt hoe je je product/dienst in de markt zet. Daar waar marketing mensen vindt en activeert tot aankoop, wil je met branding mensen aan je binden omdat je én je belofte waarmaakt en bepaalde waarden hebt waar mensen zich mee willen identificeren.

Hoe je je als merk het beste positioneert en welke marketingmiddelen je daarvoor inzet vereist specifieke kennis. Online Student heeft die kennis in huis en denkt graag met je mee. In een vrijblijvend gesprek vertellen we wat we voor jou kunnen betekenen. Neem gerust contact op!

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.