Hoe zorg je voor een betere nachtrust?

Publicatiedatum 20 september 2022
Wijzigingsdatum 16 november 2022

Een goede nachtrust heeft veel invloed op jou en is erg belangrijk voor jouw gezondheid. In deze blog geven wij jou tips voor een betere nachtrust!

Jij weet vast hoe belangrijk een goede nachtrust is voor je gezondheid. Wanneer je een goed slaapritme hebt zal jij je overdag beter voelen dan wanneer je een slecht slaapritme hebt. Bij een slecht slaapritme zal je veel moe zijn, waardoor je minder goed zal presteren. Heb jij hier last van? Dan zullen deze tips jou misschien wel kunnen helpen.

Overdag

Beweeg voldoende

Uit onderzoek is gebleken dat sporten en een goed slaapritme met elkaar te maken hebben. Wanneer je elke dag ongeveer 4 keer 20 minuten beweegt zal je gaan merken dat je ’s nachts beter kan slapen. Wanneer je geen tijd of zin hebt om intensief te gaan sporten kan je ook op andere manieren aan je nodige beweging komen. Ga bijvoorbeeld vaker op de fiets naar je werk of school in plaats van met de bus. Let er wel op dat je ongeveer 90 minuten voordat je gaat slapen niet meer intensief beweegt, hier word je namelijk juist actief van.

Daglicht

De laatste tijd wordt er steeds meer bekend over de rol die daglicht speelt bij slaapproblemen. Mensen die te weinig daglicht zien hebben namelijk vaker last van een slecht slaapritme. Dit komt doordat ons waak- en slaapritme wordt geregeld door twee soorten hormonen: cortisol en melatonine. Cortisol zorgt ervoor dat we wakker blijven en melatonine maakt ons slaperig. Daglicht zorgt ervoor dat er cortisol aangemaakt wordt, waardoor we overdag dus goed wakker zijn. Wanneer hier een goed ritme in is zal je ’s nachts beter gaan slapen.

Zorg er dus dat voor dat je genoeg daglicht ziet. Vergeet daarom niet om je gordijnen overdag open te doen. Daarnaast is het ook slim om regelmatig naar buiten te gaan. Wanneer je heel de dag op school zit of een kantoorbaan hebt, kun je in je pauzes bijvoorbeeld een rondje gaan lopen. Op deze manier kom je ook nog eens aan je beweging!

Vermijd dutjes

Wanneer je slecht hebt geslapen klinkt het natuurlijk heel aantrekkelijk om overdag even lekker een dutje te gaan doen. Probeer dit toch zoveel mogelijk te vermijden. Wanneer je een powernap doet is de kans namelijk groot dat je juist vermoeider wakker wordt. Dit komt doordat je dan niet goed of lang genoeg in diepe slaap bent geweest om te kunnen herstellen. Daarnaast verstoort het ook nog eens je waak- en slaapritme. Ga dus alleen overdag naar bed als het écht niet anders kan.

Voor je gaat slapen

Dim je lichten

Omdat (dag)licht er voor zorgt dat je wakker blijft, is het belangrijk dat je een paar uur voordat je gaat slapen zoveel mogelijk licht probeert te vermijden. Wanneer het donker is wordt er namelijk melatine aangemaakt waardoor je beter in slaap zal vallen. Dim daarom ’s avonds je lichten en vermijd ook zoveel mogelijk beeldschermen (smartphones, televisies, computers, ect.). Het blauwe licht van bijvoorbeeld je smartphone houdt namelijk de productie van melatonine tegen.

Ontspan

Voordat je gaat slapen is het belangrijk dat je ontspannen bent. Ga voor je gaat slapen dus activiteiten doen waar jij ontspannen van wordt. Je kan bijvoorbeeld gaan lezen, mediteren of neem een lekker warm bad of warme douche. Let hierbij alleen wel op dat je zoveel mogelijk beeldschermen vermijdt, ook al word jij misschien ontspannen van het kijken van een film.

Vermijd alcohol

Ook al denk je misschien dat je goed slaapt wanneer je gedronken hebt. Dit is niet het geval. Je valt misschien wel sneller in slaap, maar je slaapt minder diep en je wordt ook sneller wakker. Vergeet hierbij ook niet de staat waarin je de volgende dag wakker wordt. Naast alcohol heeft roken ook een slechte invloed op je nachtrust. Wanneer je rookt en geen goed slaapritme hebt, is het dus slim om te proberen te stoppen.

Probeer niet te lang wakker te liggen

Soms lig je in bed omdat je wil gaan slapen, maar dan lukt het niet. Dit is natuurlijk heel vervelend en hierdoor kan je gefrustreerd raken. Wanneer je dan in bed blijft liggen zal je waarschijnlijk alleen maar langer wakker blijven liggen. Als dit gebeurt kan je het beste even uit bed gaan en iets anders gaan doen waar je ontspannen van wordt. Ga bijvoorbeeld nog even een half uurtje lezen en probeer het dan nog een keer.

Wanneer je al deze tips gaat toepassen zal je gaan merken dat je beter in slaap zal  vallen. Zelfs als je maar een paar van deze tips gaat gebruiken zal je slaapritme gaan verbeteren. Hierdoor zal jij je veel beter gaan voelen en zal je veel meer uit je dag willen halen. Door een goed slaapritme ga je beter presteren en daardoor ben jij blij, maar is ook je baas blij.

Door een goede nachtrust krijg je meer energie en zal je merken dat je lekkerder in je vel zit. Misschien wil je hierdoor wel (meer) gaan werken? Schrijf jezelf dan in bij Recruit a Student zodat je altijd als eerste op de hoogte bent van onze nieuwste vacatures. Of bekijk onze recente vacatures en solliciteer op een functie die bij je past!

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.