Tips om beter om te gaan met faalangst

Publicatiedatum 16 september 2022
Wijzigingsdatum 16 november 2022

Veel mensen hebben last gezonde spanning. Waar wat als dit bij jou erger is dan bij andere? Misschien heb je dan last van faalangst. In deze blogs geven wij je tips om beter om te gaan met faalangst.

We kennen allemaal wel de gezonde spanning die je hebt vlak voor een sollicitatiegesprek of een presentatie. Een beetje gezonde spanning is juist goed, maar wat als die spanning zo hoog is dat je liever dit soort situaties vermijdt? Dat je juist door je angst dichtklapt en minder presteert dan dat je zou kunnen? Dit zou zonde zijn, want je bereikt hierdoor niet wat je had kunnen bereiken. Daarom hebben we hier wat tips om beter om te gaan met faalangst!

Wees je bewust van je angst en accepteer dit

Als eerste is het belangrijk om faalangst te herkennen. Wat is faalangst? Faalangst is de overmatige angst of spanning die je voelt wanneer je een prestatie moet leveren of beoordeeld wordt (of wanneer je denkt beoordeeld te worden). Het is juist goed om een gezonde spanning te voelen voordat je moet gaan presteren, dit zorgt er vaak voor dat je juist beter presteert. Wanneer je echt overmatig gespannen bent voor de momenten waarop je moet presteren en angst hebt om te falen, ga je echter juist fouten maken of minder presteren. Dit noemen we faalangst. Je bent bang om niet te kunnen presteren of dat je niet aan eisen kunt voldoen.

Je prestaties kunnen erg lijden onder je faalangst, hierdoor bereik je minder dan wat je had kunnen bereiken wanneer deze angst niet in de weg had gestaan. Als je faalangst hebt is het belangrijk, en ook fijn voor jezelf, om te weten wat je hieraan kunt doen. De belangrijkste stap is het erkennen van je faalangst, wanneer je er bewust van bent dat je lijdt aan faalangst is het ook makkelijker om dit te accepteren en er wat aan te gaan doen. Je moet eerst het probleem inzien voordat je het op kan lossen.

Mensen met faalangst hebben vaak een negatief zelfbeeld en zijn regelmatig onzeker. Ook het lichaam reageert op deze psychische spanningen. Symptomen van faalangst zijn:

  •   Prikkelbaarheid
  •   Rood worden
  •   Veel zweten
  •   Trillen
  •   Hyperventilatie
  •   Veel naar het toilet moeten
  •   Maag- en darmklachten
  •   Hoofdpijn en duizeligheid
  •   Nek-, schouder- en rugpijn
  •   Vermoeidheid- en slaapklachten
  •   Versnelde hartslag, hartkloppingen
  •   Versnelde ademhaling

Werk aan je zelfvertrouwen

Wanneer je je bewust bent van je faalangst en hier ook iets aan wilt doen, ben je al op de goede weg. De eerste stap die hierna volgt is het werken aan je zelfvertrouwen. Faalangst is vaak een kwestie van onzekerheid. Je zult dus merken dat je minder last zult hebben van je faalangst als je meer zelfvertrouwen hebt en steviger in je schoenen staat. Enkele tips om je wat zekerder te voelen:

Doe dingen waar je goed in bent. Hiervan weet je dat je er goed in bent en je zult hierin dus waarschijnlijk weinig fouten maken. Dit is goed voor je zelfvertrouwen. Wanneer je hier complimentjes over krijgt, accepteer en waardeer deze dan ook.

Probeer de dingen positief te zien. ''Het glas is halfvol''. Denk niet alleen aan je fouten of mislukte prestaties, maar kijk juist naar de dingen die je goed hebt gedaan en al hebt bereikt tot nu toe.

Ga sporten. Dit is niet alleen goed om je hoofd te legen en stress kwijt te raken, maar ook voor je zelfvertrouwen. Regelmatig sporten zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit.

Praat erover

Het is belangrijk om niet alles op te kroppen en voor jezelf te houden, dit kan er juist voor zorgen dat je nog negatiever gaat denken. Als je gewoon praat met vrienden of familie over hoe jij je bij bepaalde dingen of gebeurtenissen voelt, kan dit voor jezelf een hele opluchting zijn. Daarnaast kan degene waarmee je praat jou dan ook gerust stellen en je op een positieve denkwijze brengen.

Ontspan je

Zorg dat de stress en spanning je niet teveel worden, doe dingen waar je rustig van wordt of wat jou ontspanning biedt. Er bestaan bepaalde ontspanning- en/of meditatietechnieken die je fysiek tot rust kunnen brengen. Voor sommigen helpt het ook om bijvoorbeeld even een stuk te wandelen of te sporten. Gebruik van een stressbal kan ook goed werken, een stressbal is handig om mee te nemen en je kunt er gebruik van maken vlak voordat je bijvoorbeeld je presentatie of sollicitatiegesprek hebt. Een stressbal is dus altijd handig om bij je te hebben. Adem ook door je buik, zorg er zelf voor dat je ademhaling niet te snel gaat en neem hier zelf de controle over.

Een beetje spanning is niet erg!

Je angst zal nooit helemaal verdwijnen en dat hoeft ook niet. Een beetje spanning hoort erbij en is zelfs gezond voor je. Wees dus niet teleurgesteld wanneer je heel erg je best hebt gedaan om faalangst tegen te gaan en je vervolgens nog een beetje gespannen bent. Dit is niet meer dan logisch, je zult moeten accepteren dat een beetje spanning erbij hoort en iedereen hier wel eens last van heeft.

Professionele hulp

Heb je al deze punten doorgenomen, toegepast en heb je alles gedaan om je faalangst tegen te gaan? Maar de spanning en stress voor het presteren blijft zo extreem? Dan is het verstandig om professionele begeleiding te zoeken. Een psycholoog of therapeut kan je helpen door je te coachen en te stimuleren, op deze manier kun je je vertrouwen weer terugkrijgen en je faalangst overwinnen.

Onthoud altijd dat daar waar je bang voor bent, juist gebeurt. Je angst is vaak misplaatst en absoluut niet nodig. Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan om niet bang te zijn. We hopen dat deze tips om beter om te gaan met faalangst je goed op weg helpen, zodat je in de toekomst optimaal kunt presteren en meer uit het leven kunt halen.

Ben je op zoek naar een leuke studenten (bij)baan die echt bij je past? Studenten uitzendbureau Recruit a Student heeft de leukste vacatures en vindt voor jou de ideale bijbaan. Schrijf jezelf hier in zodat je altijd als eerste op de hoogte bent van de nieuwste vacatures.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.