Waarom is sporten belangrijk?

Publicatiedatum 12 september 2022
Wijzigingsdatum 7 november 2022

Dat sporten goed voor je is weten we allemaal. Alles over de voordelen van sporten vertellen we in deze blog!

Sporten, we weten allemaal wat het is en we weten allemaal dat het goed is voor je lichaam. Maar wat we niet weten is dat sporten niet alleen goed is voor je lichaam. Sporten brengt nog veel meer voordelen met zich mee! Daarom is het belangrijk dat je tijd vrij maakt om te sporten, in deze blog leggen we uit waarom.

Uiten van frustratie

Veel studenten zitten onbewust vol met frustratie; over tentamens, huiswerk of een bijbaan. Door te sporten kan je deze frustraties uiten. Veel mensen gaan boxen of een andere vechtsport doen, zo kunnen ze is even flink hard tegen een boksbal aanslaan en dan kan je even al je frustraties eruit gooien. Het klopt dat je hierdoor even tijdelijk rustig bent en een bevredigd gevoel hebt. Maar wat beter werkt (zeker op de lange termijn) is om even tot jezelf te komen: tel tot 10, loop een blokje om of zet wat rustgevende muziek op. Yoga als sport kan ook erg helpen om tot jezelf te komen, dit is een rustigere manier om je frustraties te kunnen uiten. Je let op je ademhaling en komt even helemaal tot rust.

Goed voor samenwerking

Het klinkt ver gezocht maar toch is het zo. Sporten zorgt ervoor dat je leert werken in een team: je leert winnen en verliezen. Wat je in een teamsport tegen komt, kan je ook tegen komen in het dagelijkse leven. Soms heb je een tegenslag (het verliezen) en als je je doel behaalt, dan win je. Sporten helpt je (vooral als je hier al vroeg mee begint) te leren werken in een team. Je leert samen te werken om je doel te behalen, in de sportwereld werk je samen om ''de bal in de goal'' te krijgen en op je werk wil je het doel behalen wat je samen als team heb bedacht.

Daarnaast leer je ook om te gaan met verlies en te denken in oplossingen. Hoe gaan we het de volgende keer beter doen om ons doel te behalen? In de sportwereld: wat gaan we de 2e helft verbeteren om een punt te scoren? Zo zie je dat er veel overeenkomsten zijn tussen teamsporten en het samen werken in teams voor een ander doeleinde.

Gelukkiger gevoel

Uit onderzoek is gebleken dat sporten niet alleen goed is voor je lichaam maar er ook voor zorgt dat je minder snel depressief bent, minder angst hebt en een betere stemming. Kort gezegd sport is goed voor je psychische gezondheid. Dit komt doordat bewegen, met een zekere inspanning, zorgt voor afgifte van stoffen in de hersenen, zoals serotonine en dopamine, door deze stofjes gaan we ons prettiger voelen.

Verder is uit onderzoek ook gebleken dat wanneer mensen last hebben van depressie of angst dit ook sneller weer opgelost kan worden wanneer deze mensen sporten.

Sport levert tevens een bijdrage aan sociale contacten. Er zitten een hoop voordelen aan teamsport. Wanneer je sport met anderen, heb je sociaal contact. Sociale contacten hebben ook weer een positieve uitwerking op je geluksgevoel. Dus dat zijn voordelen teamsport. Wanneer je sport geeft dat je meer zelfvertrouwen. Stel je scoort een doelpunt, dan kan jouw geluk niet meer op. Je komt dan in het zogenaamde ''flow''moment. Dit is een toestand waarin iemand zo betrokken is met een activiteit dat die daaromheen alles vergeet.

Dit zijn kortdurende geluksmomentjes, maar dit kan er wel voor gaan zorgen dat je vaker gaat sporten, omdat het zo'n lekker gevoel is. Uiteindelijk zat dit dan ook weer bijdragen aan je geluksgevoel op de langere termijn.

Goed voor het brein

Wanneer je sport zijn er spieren bij betrokken. De hersenen sturen prikkels door aan de spieren waardoor je beweegt. De hersenen zorgen voor de coördinatie van beweging en het kunnen uitvoeren van complexe handelingen.

Sporten zorgt voor belangrijke herstel processen in de hersenen. Wanneer je sport worden er nieuwe hersencellen aangemaakt en het stimuleert de groei van het aantal verbindingen tussen de hersencellen. Dit is de basis voor het leren van nieuwe informatie. Verder bevordert bewegen ook de mogelijkheid dat hersendelen functies van andere delen van de hersenen overnemen.

Naast het herstellen en aanmaken van nieuwe hersencellen zorgt sport ook voor het aanmaken van zenuwcellen in de hippocampus (een deel van de hersenen) en dit deel is verantwoordelijk voor het opslaan en herhalen van informatie. Tijdens het sporten komt er een eiwit stof genaamd BDNF vrij. Dit eiwit draagt bij aan de leerprocessen in de hippocampus van je hersenen.

Kortom sporten is belangrijk voor je brein! Je zult merken dat wanneer je sport je geheugen beter werkt en je concentratievermogen omhoog gaat. We weten allemaal dat voldoende lichaamsbeweging je spieren en gewrichten soepel houdt, waardoor je je uiteraard zowel lichamelijk als geestelijk weer fit en fris zal voelen. Maar er zijn daarnaast dus nog veel meer redenen om te sporten.

Studenten uitzendbureau Recruit a Student heeft de leukste vacatures en zorgt ervoor dat je een studenten (bij)baan vindt die bij je past!

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.