Waarom komen studenten slecht uit bed in de ochtend?

Publicatiedatum 13 september 2022
Wijzigingsdatum 7 november 2022

Heb jij in de ochtend ook vaak problemen met wakker worden? Wil je weten hoe het komt dat je zo moe bent en wat de gevolgen zijn van het vroeg opstaan? Wil je ook weten wat je er aan kan doen en waarom er in Nederland nog niets gedaan wordt? Lees dan snel verder!

Hoe komt het dat je moe wordt?

Je lichaam heeft een biologisch geprogrammeerde periode waarin je moe wordt. Je wordt moe doordat je lichaam het hormoon melatonine aanmaakt. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste jongeren rond 22.45u moe worden. Dit staat vast in je hersens en daar is in de meeste gevallen weinig aan te veranderen. De eerder genoemde periode duurt bij jongeren gemiddeld tot 8.00u in de ochtend. Daarnaast hebben jongeren gemiddeld 8 tot 9 uur slaap nodig. De ideale nachtrust is dus van 23.00u tot 08.00u.

Betekent dit dat je jezelf niet kan trainen om vroeger op te staan?

Jawel, door jezelf te dwingen om vroeger te gaan slapen dan 22.45u, kan je ervoor zorgen dat je eerder wakker wordt. Ondanks dat je lichamelijk al wakker bent, blijven je hersens in ruststand hangen. Je hersens zullen pas vanaf 8.00u actief worden. Je hersens zullen hierna ongeveer 8 tot 9 uur optimaal presteren.

Wat heeft te vroeg opstaan voor gevolgen?

Moet je om 07.00u uit bed omdat de lessen om 08.30u beginnen? Dan zijn dit de gevolgen:
Vermoeidheid:

Je lichaam is niet geheel uitgerust en over een langere termijn kan dit lijden tot chronische vermoeidheid.

Hongerig:

Je lichaam heeft te weinig energie uit jouw slaap kunnen halen, daarom wil jouw lichaam dit aanvullen met energie, die hij uit jouw voeding haalt. Dit heeft het gevolg dat je teveel gaat eten. Teveel eten vergroot de kans op overgewicht, diabetes en diverse hart- en vaatziektes.

Hoge bloeddruk:

Te weinig slaap verhoogt je bloeddruk. Een te hoge bloeddruk vergroot dan weer de kans op een hartaanval.

Slechte schoolresultaten:

Je hersens zijn niet goed wakker als je te vroeg uit bed moet komen. Hierdoor is je concentratie slechter. Door deze mindere concentratie onthoud je minder en zal je werk er onder lijden.

Drank, drugs en tabaksmisbruik:

Jongeren die beter uitgerust zijn maken minder misbruik maken van drank, drugs of tabak.

Waarom begint jouw school nog niet later?

De eerste onderzoeksresultaten over de gevolgen van later starten zijn meer dan 20 jaar oud. Waarom is er dan toch nog steeds bijna niks veranderd? Dit heeft een aantal redenen:

Transport

Het openbaar vervoer is voornamelijk geregeld rond de huidige schooltijden. Om nu als een school je openingstijden te verlaten zou problemen opleveren voor veel studenten om op de school te komen. Dit probleem is echter op te lossen door structureel alle scholen te verlaten. Dit kan echter alleen gedaan worden door een nationale organisatie zoals bijvoorbeeld het ministerie van onderwijs.

Buitenschoolse activiteiten

Het verhaal is hier ongeveer hetzelfde als bij transport. Je buitenschoolse activiteiten zijn vaak afgestemd op de eindtijden van school. Later beginnen betekent ook dat je later klaar bent. Hierdoor zullen de buitenschoolse activiteiten zoals sportclubs ook nieuwe tijden moeten aannemen.

Leeftijdsgebonden problemen

Als je dit leest ben je waarschijnlijk een jongvolwassene en zal jij waarschijnlijk profiteren van latere schooltijden. Echter de meeste kinderen onder de 12 jaar profiteren juist van de huidige vroege schooltijden. Hun hersens zijn namelijk al actief vanaf 7 uur. Door de schooltijden op te schuiven zijn de hersens van kinderen onder de 12 jaar minder actief later in de middag. Schooltijden aanpassen aan verschillende leeftijden kan de oplossing zijn, maar dit vergroot dan weer de eerder genoemde problemen, transport en buitenschoolse activiteiten.
Daar komt nog eens bij dat 12 jaar een gemiddelde is. Het is niet zo dat zodra je 12 word je biologische klok een uur wordt verzet. Dit gaat geleidelijk en bij sommige kinderen zal dit op hun 10e al zijn. Bij anderen pas als ze al 16 of ouder zijn. Uiteindelijk zou het verlaten van schooltijden met 1 uur procentueel voor meer studenten effectief zijn. Echter zonder garantie dat iedereen er beter van wordt is het vrij lastig om deze veranderingen er door te krijgen.

Cultuur

De belangrijkste factor waarom er nog niks verandert is komt doordat de huidige schooltijden ingeburgerd zijn in onze cultuur. Wanneer jij niet uit je bed kan komen word je gezien als een luie student in plaats van dat het geaccepteerd wordt dat dit een natuurlijke reactie is. Pas zodra meer mensen zich gaan realiseren dat een uurtje extra uitslapen niet alleen erg lekker is, maar je ook veel effectiever maakt, dan zal er verandering komen.

Wat kun jij zelf doen?

Wanneer je ervoor kiest om toch om 8 uur uit bed te komen, zal je tijd tekort hebben. Een gemiddelde scholier doet er 56 minuten over om zich klaar te maken voor zijn dag. Bij jongens ligt dit lager en bij meiden iets hoger. Toch zou dit betekenen dat wanneer je om half 9 aanwezig moet zijn je al 26 minuten te laat bent, en dan is je reistijd nog niet eens meegerekend.

Hebben je ouders dan toch gelijk en moet je vroeger gaan slapen? Ja, en nee. In het huidige systeem is het slimmer om vroeger te gaan slapen. Hierdoor raakt je lichaam gewend om vroeger op te staan en heb je uiteindelijk minder moeite om uit bed te komen. Belangrijk hierbij is dat je in de weekenden hier ook rekening mee houdt. Blijf dus op zaterdag en zondag niet tot in de middag op bed liggen, maar probeer eens om 10 uur uit je bed te zijn.
Zoals ik je al eerder heb verteld kan je lichaam hierin getraind worden maar je hersens niet. Probeer je ochtend dus zo in te plannen dat je eerst wat makkelijker werk kan doen terwijl je hersens nog wakker worden. Heb je nu in de ochtend een tentamen waar je hersens echt wakker voor moeten zijn, wat kan je dan doen? De volgende trucjes kunnen je helpen scherper en fitter te zijn in de ochtend:

Rek- en ademhalingsoefeningen

Begin met je goed uit te rekken en een aantal keer goed in en uit te ademen. Dit zorgt er voor dat je hart goed begint te pompen. Hierdoor gaat je lymfesysteem weer werken. Je lymfesysteem is het systeem die afvalstoffen uit je lichaam haalt. Wil je nu echt goed je dag beginnen plak er dan nog een korte workout aan vast. De 7-Minute-Workout app is hier ideaal voor. Zoals de naam als suggereert biedt de app je een workout van 7 minuten om je dag goed te beginnen.

Drink 2 glazen water

Drink zodra je wakker bent zo snel mogelijk 2 of meer glazen water. Je lichaam heeft de hele nacht geen vocht binnen gekregen. Je lichaam bestaat voor 2/3 uit water en je hersens voor 4/5. Door in de ochtend gelijk water te drinken gaan je hersens gemiddeld 14% actiever werken.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Het volgende onderzoek door Kyla Wahlstrom gaat er dieper op in. Verder bevat het links naar verschillende wetenschappelijke onderzoeken die ik heb gebruikt als bronnen voor deze blog. Deze onderzoeken gaan nog dieper in op individuele zaken.

Ben jij op zoek naar een studenten (bij)baan? Studenten uitzendbureau Recruit a Student heeft voor jou de leukste vacatures.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.