10 tips om jouw LinkedIn-profiel sterker te maken

Publicatiedatum 13 september 2022
Wijzigingsdatum 29 december 2022

Tegenwoordig is een LinkedIn-profiel niet meer weg te denken uit het rijtje van social media kanalen. Het aantal gebruikers blijft groeien en er wordt steeds meer aandacht aan besteed. LinkedIn is een gratis sociaal netwerk voor professionals. Hoe je een sterk profiel maakt, lees je hier.

Door LinkedIn blijf je op de hoogte van de mensen in jouw netwerk. Wanneer je jezelf linkt met andere personen kan je zien wat diegene bezighoudt in het zakelijke leven. Daarnaast is LinkedIn een handig kanaal om in contact te komen met nieuwe mensen. Dit kan gunstig zijn wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan. Je kan veel informatie verkrijgen over mensen en bedrijven. Je kan deelnemen aan discussies, advies vragen, reclame maken, om referenties vragen etc. Er zijn veel voordelen uit een sterk LinkedIn-profiel te halen. Hieronder staan 10 tips die jou kunnen helpen om jouw LinkedIn-profiel sterker te maken.

#1: Zorg voor een goede profiel foto

Een goede foto op jouw LinkedIn-profiel is erg belangrijk. Dit is het eerste waar ze naar kijken en is dus jouw visitekaartje. Zorg dat je met jouw foto de aandacht vestigt op wat belangrijk is. Maak daarom een duidelijke foto van je gezicht en niet van heel je lichaam. Daarnaast is het belangrijk dat jouw foto past bij de verwachtingen en bij de branche waarin je solliciteert. Wanneer je een grafisch designer bent is het logisch dat jouw profielfoto iets anders uitstraalt dan een accountant. Zorg ook dat jouw foto altijd up-to-date is en dat je vaak dezelfde foto gebruikt. Hierdoor wordt jouw herkenbaarheid groter. Gebruik géén selfie.

#2: Goede professionele headline

Naast jouw profielfoto en naam is de headline het eerste wat opvalt. Daarnaast staat jouw headline ook bij jouw zoekresultaat. Op je LinkedIn krijg je 120 tekens om jezelf te omschrijven. Het is belangrijk dat je hiermee de aandacht trekt en dat je weet dat je niet alleen een functietitel bent. Zorg er dus voor dat je in het kort omschrijft wie je bent en wat je doet. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het de juiste zoektermen bevat, zodat je goed en snel te vinden bent.

#3: De samenvatting is jouw pitch.

Wanneer jouw profielfoto en creatieve headliner de aandacht heeft getrokken in de zoekresultaten, is de kans groot dat mensen doorklikken naar jouw profiel. Het eerste waar de bezoekers dan op stuiten is de samenvatting. In deze samenvatting licht je de headliner nader toe. Zorg dat je in 300 woorden een omschrijving geeft van jouw vakgebied, vaardigheden en kennis en van jouw persoonlijke competenties. Door de samenvatting klikken diegene die jouw profiel bezoeken door of weg, dus het is erg belangrijk je op de beste manier te pitchen.

#4: Bewerk je persoonlijke URL

LinkedIn stelt de URL standaard in en deze is niet bepaald aantrekkelijk. (https://www.linkedin.com/in/nicky-basstein-59890b106). Door een simpele stap kan je dit veranderen naar: www.linkedin.com/in/nicky-basstein. Deze link ziet er een stuk professioneler uit en het vergroot je vindbaarheid via de zoekmachines. De vraag is natuurlijk: hoe stel je dit in?
1: Profiel -> Profiel bewerken
2: Klik op het instellingen radertje naast de URL onder de profielfoto
3: Aan de rechterzijde kan je de link aanpassen

#5: Wees concreet

Soms denk je dat bepaalde cursussen, opleidingen of bijbaantjes niet relevant zijn voor de toekomst, maar het is toch belangrijk om deze aan jouw profiel toe te voegen. Ten eerste is het bijvoorbeeld voor oud-klasgenoten of oud-collega’s een manier om je op te zoeken, misschien kunnen zij iets voor jou betekenen. Ten tweede kan iets wat voor jou irrelevant is voor een potentiële werkgever precies zijn wat hij nodig heeft.

#6: Up-to-date

Wanneer je aan een nieuwe baan begint, een opleiding afrond of een nieuwe vaardigheid hebt ontwikkeld, zorg er dan voor dat je dit op jouw LinkedIn zet. Doordat deze updates zichtbaar zijn voor je connecties, kunnen zij hier op reageren en zo zal je meer bezoekers trekken. Daarnaast kan deze update van belang zijn voor iemand. Die ene update kan bijvoorbeeld net hetgene zijn wat een werkgever over de streep trekt om jou aan te nemen, wanneer je naar een baan zoekt. Check daarom regelmatig je LinkedIn-profiel om te kijken of je nog wel tevreden bent.

#7: Laat je onderschrijven

Op LinkedIn kan je vaardigheden plaatsen. Collega’s, vrienden, werkgevers of andere connecties kunnen deze vaardigheden onderschrijven. Dit betekent dat anderen bevestigen dat jij goed bent in wat je doet. De skills die het meeste worden onderschreven staan bovenaan de lijst. Ik zou deze vaardigheden zo serieus en relevant mogelijk houden. Mensen vinden meningen van andere toch belangrijk en zo kan iedereen precies zien waar jij in uitblinkt.

#8: Geef eens wat aanbevelingen

Je kan op LinkedIn aanbevelingen schrijven voor mensen waarmee je samen hebt gewerkt. Deze aanbevelingen zijn erg waardevol. Iemand die met jou gewerkt heeft kan je misschien op een betere of relevantere manier omschrijven dan dat je dat zelf kan. Het is aan te raden om anderen regelmatig aan te bevelen, zolang dit oprecht is. Zo is de kans groot dat ze ook een aanbeveling voor jou schrijven.

#9: Wees actief met posten

Wanneer je echt wilt dat je meer bezoekers op je LinkedIn krijgt, post dan regelmatig relevante informatie. Twee keer per week is meer dan genoeg. Het is bijvoorbeeld interessant om artikelen of nieuwsberichten te delen die relevant zijn in de branche waarin je werkzaam bent. Daarnaast is het nog leuker om zelf eens een leuk stuk te schrijven, zo laat je jouw vaardigheden en expertise nog beter zien.

#10: Leer van andere profielen

Kijk eens bij anderen hoe zij het doen. Ten eerste kan je leren van andere profielen. Ten twee zien zij dat je op hun profiel geweest bent en zullen ze misschien nieuwsgierig worden naar wie jij bent. Hiermee vergroot je jouw naamsbekendheid en misschien levert het nog wat nieuwe connecties op.

Dankzij deze 10 tips kun jij jouw LinkedIn profiel sterker maken. Ben je op zoek naar een studenten (bij)baan? Studenten uitzendbureau Recruit a Student heeft de leukste vacatures en door jezelf in te schrijven blijft je op de hoogte van de nieuwste vacatures.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.