Social content - de inhaker

Publicatiedatum 3 oktober 2022
Wijzigingsdatum 2 januari 2023

Inhaken op actuele gebeurtenissen is een goede manier om je social content groter bereikbaar te geven. Het algoritme van het sociale kanaal classificeert je social post namelijk hoger naar mate de relevantie. Maar inhaken moet slim gebeuren. Lees hoe je dat doet en welke valkuilen je moet vermijden.

Een groter bereik met je social content

Het bedenken van interessante en relevante content voor je social kanalen kan een uitdaging zijn. Inhaken op actuele gebeurtenissen of ‘de dag van…’ zijn manieren om een grotere doelgroep te bereiken en meer interactie te creëren. Gratis inhaakkalenders zoals www.inhaakkalender.nu en www.inhaakkalender.com bieden je een overzicht van alle inhaakmomenten. Heel handig want het zou zonde zijn als je niet (goed) bent voorbereid op de finale van Wimbledon wanneer je tennisrackets verkoopt.

Inhaken op speciale dagen

Daarop inhakend, bovenstaand voorbeeld is precies hoe je een inhaker gebruikt. Je kiest een relevant onderwerp met een duidelijke (of anders creatieve) link naar jouw bedrijf.

Elke dag is er wel een speciale dag die ‘gevierd’ kan worden. De internationale dag van de pannenkoek, de dag van het gras en onlangs nog Wereld Emoji Dag. Dat betekent niet dat je ze ook allemaal moet gebruiken. Kies tijdens het maken van je contentkalender zorgvuldig waarop je wilt inhaken.

Valkuil – de inhaker misbruikt

Een grote valkuil is de inhaker te misbruiken bij gebrek aan inspiratie. Er zijn tal van voorbeelden van bedrijven die zich daaraan schuldig maken. De post die ik van de week voorbij zag komen, weliswaar van een ander bedrijf, was de volgende: ‘Vandaag is het Wereld Emoji Dag. Wij van Backhand Rackets zijn dol op emoji’s. Wat is jouw favoriete emoji?’ Om te huilen natuurlijk. De dag op zich interesseert al niemand, het bedrijf maakt het idiote statement: ‘Wij zijn dol op emoji’s’ en als laatste durven ze nog om interactie te vragen met de dooddoener ‘Wat is jouw favoriete emoji?’. Doe het niet, het gaat je volgers kosten. Zorg altijd voor een relevante link met het bedrijf en bedenk of je doelgroep hierop zit te wachten.

Social content – de invalshoek

Wil je als tennisracketfabrikant dolgraag een social post wijden aan World Emoji Day, zorg dat je dan voor een creatieve invalshoek kiest.

Bijvoorbeeld:

  • Welke beroemde tennisser hebben wij hieronder in emoji’s uitgebeeld?
  • Beschrijf je laatste tenniswedstrijd in emoji’s.
  • Of koppel er een exclusieve social actie aan: tag je dubbelpartner en ontvang beiden 10% korting op de volgende aankoop.

Op je social media kanalen wil je interessante, relevante en/of amusante content aan je doelgroep bieden. Dit is de plek om met hen in contact te komen en dus ook om de interactie aan te gaan.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het creëren van sterke social content? Online Student heeft zich hierin gespecialiseerd en helpt je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.