Karlijn op bezoek bij: Ruitersbos

Publicatiedatum 30 september 2022
Wijzigingsdatum 16 november 2022

In ‘Karlijn op bezoek bij’ geef ik jullie een kijkje achter de schermen bij Recruit a Student. Voor deze blog ben ik langs geweest bij seniorenresidentie Ruitersbos. Deze keer ben ik zelfs vaker dan één keer op bezoek geweest bij de opdrachtgever. Ben je benieuwd waarom? Lees dan snel verder.

Wanneer mijn collega vertelt dat ik op bezoek mag komen bij seniorenresidentie Ruiterbos ben ik blij! De zorg is een sector die mij erg interesseert en ik vind het leuk om een kijkje te gaan nemen hoe het er in de ouderenzorg aan toe gaat. Daarna wordt het allemaal nog veel leuker. Ik ga deze keer namelijk niet alleen! Ik voel mezelf een top journaliste wanneer mijn medestagiaire Margo aanbiedt om mee te gaan, zodat zij de foto’s en filmpjes kan maken. Mijn eigen cameravrouw, door dat idee krijg ik al last van grootheidswaanzin en zie ik mezelf al beroemde mensen interviewen voor CNN. De grootsheidswaanzin wordt abrupt gestopt door het feit dat we al bijna in de auto zitten en blijkbaar, je raadt het nooit, de camera zijn vergeten. Oké, zo professioneel zijn we dus blijkbaar nog niet, maar goed, het begin is er!

Samen rijden we richting Ruitersbos, wat nog op geen kilometer afstand is van het hoofdkantoor van Recruit a Student. Zodra we aankomen op onze bestemming (na onze wereldreis van drie minuten), parkeren we de auto en wandelen we het terrein op. Bij de eerste stap die we op het terrein van Ruitersbos zetten, worden we al door een passant vriendelijk begroet. Deze begroeting weerspiegelt precies de sfeer die bij Ruitersbos heerst. Een warme, vriendelijke en fijne omgeving waar iedereen zich direct op zijn gemak zal voelen.

Van mijn collega’s hoorde ik al dat de man waar ik de afspraak mee heb erg vriendelijk, goedlachs en vrolijk is. En daar is geen woord van gelogen. Frits van den Besselaar begroet ons lachend en nodigt ons uit om verder te komen naar zijn kantoor waar het interview plaats zal vinden. Ook hier krijg ik een kop koffie aangeboden en wanneer we alle drie zitten, kunnen we beginnen.

Frits van de Besselaar is momenteel iets langer dan een jaar werkzaam bij Ruitersbos. Over zijn functie vertelt hij dat hij voor bijna alles in het operationeel proces wat niet met de zorg te maken heeft verantwoordelijk is. Denk hierbij aan onder andere; de keuken, de gasterie, interne houding, activiteiten begeleiding en coördinatie van de vrijwilligers. Er zijn ongeveer 170 mensen werkzaam voor Ruitersbos maar er zijn ook 110 vrijwilligers die Ruitersbos een warm hart toe dragen. Frits wil graag benadrukken hoe waardevol deze vrijwilligers voor hen zijn, sommige werken zelfs bijna fulltime bij Ruitersbos op vrijwillige basis.

Waarin Ruitersbos zich onderscheidt van grote spelers, is hun relatief kleinschaligheid. Hierdoor kennen de verzorgenden de bewoners persoonlijk en dit zorgt ervoor dat zij goed kunnen inspelen op hun behoeften. Ook een leuk voorbeeld is de gasterie, dit is een gezellige ruimte waar de bewoners elkaar kunnen ontmoeten. Hierdoor komen zij vaker buiten hun kamer en dit draagt bij aan het sociaal leven van de bewoners.

Frits vertelt dat de samenwerking tussen Recruit a Student en Ruitersbos is ontstaan door de veranderende zorgvraag. Door deze verandering moest Ruiterbos op zoek naar flexibiliteit en dit hebben zij gevonden in deze samenwerking. Door niet genoeg aanbod werd het lastig om gekwalificeerd personeel te vinden. Een aantal jaar geleden moest alles integraal gebeuren en hierdoor was het zo dat de verzorgenden ook moesten poetsten, koken en andere facilitaire werkzaamheden uit moesten voeren. Om de zorgkwaliteit optimaal te houden heeft Ruitersbos ervoor gekozen om het zorgpersoneel zich weer meer te laten richten op de zorg taken en een deel van de werkzaamheden die door anderen uitgevoerd kunnen worden, uit te besteden.

Door het uitbesteden van niet-zorg-gerelateerde werkzaamheden wordt er aan iedere taak evenveel aandacht besteed. Als voorbeeld hiervan nemen we de studenten die werkzaam zijn als voedingsassistenten. Hierbij gaat het niet alleen om het eten, maar vooral om het gezellige praatje, het spelen van een spelletje of even met de bewoners naar buiten te gaan, indien zij dit niet zelfstandig kunnen. Door deze taak over te dragen aan de studenten, hoeven de verzorgenden dit niet nog naast hun zorgtaken te doen en blijft de aandacht voor de bewoners centraal staan.

De studenten zorgen buiten de extra aandacht voor de bewoners, ook voor een frisse blik binnen de organisatie. Frits vindt het leuk om te zien dat studenten tegenwoordig echt gemotiveerd zijn om te werken. Vaak gaat het hen niet alleen maar om de centen, maar vinden zij hun eigen ontwikkeling ook erg belangrijk. Steeds vaker kiezen zij voor een bijbaan waarbij ze waardevolle ervaringen op kunnen doen en wat goed op hun cv staat. Door de affiniteit met de doelgroep van Ruitersbos stralen zij enthousiasme uit, wat erg belangrijk is in de dienstverlenende sector.

Na drie maanden samenwerken merkte Frits al dat de accountmanagers van Recruit a Student hem echt verstaan. Hij hoeft niet uitleggen wat voor student hij zoekt en wat deze student moet kunnen. De recruiters begrijpen hem meteen en vullen het voor hem in. Hierdoor wordt hij ontlast en heeft hij meer tijd om zich te focussen op andere belangrijke zaken. Hij weet dat wanneer hij een opdracht bij Recruit a Student legt, dat dit ook echt geregeld wordt, ook al is de aanvraag kortdag. Ook vindt hij de prijs/kwaliteitverhouding erg goed, waardoor het voor Ruitersbos waardevol is om met studenten te werken.

Het gesprek is erg gezellig en het liefst hoor ik nog meer verhalen van Frits. We moeten allebei verder, dus ronden het gesprek af en ik ga op zoek naar een student die via Recruit a Student aan het werk is. Achter de receptie zit Ancella, die zorgzaam de bewoners de weg wijst en bezoekers informatie verstrekt. Als ik haar vraag hoe ze bij Ruitersbos terecht is gekomen vertelt ze dat ze een vacature op de website van Recruit a Student zag en dit sprak haar meteen aan. Ze schreef zichzelf in en kon al snel aan de slag gaan. Bij Ruitersbos is ze begonnen als voedingsassistente en is doorgestroomd naar haar huidige functie als receptioniste. Voor Ancella is het ideaal dat haar bijbaan flexibel is en waardoor ze dit makkelijk kan combineren met het afstuderen waar ze momenteel mee bezig is.

Zoals jullie bovenaan het bericht al hebben kunnen lezen, ben ik vaker dan één keer bij deze opdrachtgever op bezoek geweest. Zelf heb ik namelijk al meerdere keren meegewerkt met de interne huishouding. Het is hard werken, maar door de gezelligheid van collega’s is dit geen enkel probleem. Het werk geeft me voldoening; het geeft me energie wanneer ik met een grapje een lach op het gezicht van een bewoner kan toveren of als ik een praatje met hen maak op de gang. Je merkt aan alles dat de bewoners centraal staan bij Ruitersbos en dat is prachtig om te zien.

Margo en ik beginnen weer aan onze wereldreis van drie minuten terug naar het hoofdkantoor. Op het kantoor begin ik meteen met het typen van dit artikel, omdat ik deze positieve ervaring graag zo snel mogelijk met jullie wil delen. Helaas werken de fotokaart en mijn laptop niet mee en wederom baal ik even dat ik geen beroemde journaliste ben. Het zou namelijk nu wel even mooi uitkomen als ik een persoonlijke ICT assistent heb die mijn laptop kan maken en ervoor zorgt dat ik de foto’s op mijn laptop krijg. Helaas heb ik die niet en geef ik maar een flinke mep op mijn laptop. En jawel, de foto’s worden geïmporteerd. Een personal assistent is nergens voor nodig, met de hulp van mijn collega’s ben ik al enorm blij!

Ben je op zoek naar een studenten (bij)baan en wil je graag voor een van onze leuke opdrachtgevers werken? Studenten uitzendbureau Recruit a Student heeft de leukste vacatures en vindt voor jou de bijbaan die bij je past. Schrijf jezelf in of bekijk onze vacatures!

Lijkt het jou ook leuk als ik bij jou op bezoek kom voor de rubriek “Karlijn op bezoek bij”? Mail dan vrijblijvend naar karlijn@recruitastudent.nl

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.