Conversie door gebruik van psychologie

Publicatiedatum 30 september 2022
Wijzigingsdatum 2 januari 2023

Een bezoeker beslist binnen een paar seconden of hij je website de moeite waard vindt of wegklikt. Nog voor de fold (vouw), het beeld dat je ziet voordat je naar beneden scrolt, moet je je bezoeker weten te overtuigen.

Door in te spelen op verschillende communicatiestijlen, houd je de aandacht vast en ben je een grote stap dichterbij conversie.

Het moment dat de bezoeker op je homepage belandt is cruciaal voor je conversie. In één oogopslag moet hij iets zien wat hem aanspreekt. De communicatiestijl die werkt voor jouw bezoeker is afhankelijk van zijn persoonlijkheid. Door te werken met diverse elementen, optimaliseer je je website voor zoveel mogelijk mensen wat resulteert in een hogere conversie.

​Inspelen op persoonlijkheidstypes voor meer conversie

Wereldwijd wordt gebruik gemaakt van de DISC-persoonlijkheidstypes van William Moulton Marston. Een test die bepaalt welke eigenschappen het meest aanwezig zijn in een persoonlijkheid. De analyse geeft inzicht in het gedrag, voorkeuren en communicatiestijl. Een resultaatgericht rood type reageert op een andere manier dan een analytisch blauw persoon.

Voor wie nog niet bekend is met het DISC-model: er zijn vier kleuren die gekoppeld zijn aan vier karaktereigenschappen. Rood staat voor dominant, geel voor invloed(rijk), groen voor consciëntieus en blauw voor stabiel. Meestal is één of twee van de kleuren het meest aanwezig. Een goede website toont voor de fold, dus in de eerste oogopslag, content voor alle vier de types. 

​Conversie door én een CTA-knop én specificaties

Rode types zijn onafhankelijke en actiegericht. Op je website vertaalt dat zich naar een goede Call to Action-knop. ‘Neem direct contact op!’ werkt voor deze besluitvormers.

De optimistische gele types zijn inspirerend en houden van sociale contacten. Enthousiaste teksten, sfeervol beeldmateriaal en een chatfunctie overtuigt hen.

Groene types zijn hechten waarde aan een informerende tekst die hen helpt bij de besluitvorming. Een fijne user experience is belangrijk, schreeuwende verkoopteksten schrikt groene types af.

Specificaties, statistieken en grafieken zijn voor blauwe types belangrijk. Zij zijn analytisch ingesteld en wegen zorgvuldig de voor- en nadelen tegen elkaar af.

Heeft jouw website alle elementen voor een optimale conversie? Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Online Student helpt je graag. Neem contact met ons op!

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.