Data donderdag: Google Analytics

Publicatiedatum 21 september 2022
Wijzigingsdatum 31 oktober 2022

In de 'Data donderdag' blogs lichten wij eens per twee weken een onderdeel van een data analyse uit. Deze week: Google Analytics.

In de ‘Data donderdag’ blogs behandelen wij iedere twee weken een ander aspect van de data analyse. Deze week duiken we dieper in de data van uw website. De tool die we hiervoor gebruiken is Google Analytics. Zoals de naam al verraad is deze tool van Google en ideaal om het verkeer, de gestelde doelen en het bereik van uw website te meten.

​Het opzetten van een Google Analytics account

Voordat u Google Analytics kunt gebruiken, moet u uw website claimen. Dit kunt u doen op de website van Google Analytics. Hier kunt inloggen met een Google account. Vervolgens kunt u uw website claimen. Hoe u dit moet doen? Een uitgebreide uitleg vindt u hier.

Nadat u uw account heeft geclaimd en uw trackingcode heeft toegevoegd, of heeft laten toevoegen door uw webdeveloper, kunt u starten met het bijhouden en analyseren van uw website data.

​Welke data kunt u vinden in Google Analytics?

Binnen Analytics zijn de mogelijkheden oneindig. Het is daarom lastig om u volledig wegwijs in Google Analytics te geven door middel van een introductieblog. Daarom houden we het bij een basis analyse in Google Analytics die geschikt is om de belangrijkste data te meten. 


Google Analytics heeft een ingebouwd weekoverzicht. Wanneer u inlogt, verschijnt deze data op de homepage. Wanneer dit niet automatisch gebeurt, moet u eerst uw website selecteren. Ga naar accounts, kies voor properties en klik op data weergeven.

U komt dan op een pagina met een aantal grafieken en tabellen. Voor de analyse die wij behandelen is de eerste grafiek belangrijk. Onder deze grafiek staat de klikbare link met de tekst ‘doelgroep overzicht’. Klik op deze link.

Wanneer u op de link geklikt heeft, ziet u het doelgroep overzicht van de afgelopen week. Hier staan acht verschillende statistieken. Hieronder wordt uitgelegd wat de statistieken betekenen en welke conclusies aan de hand van deze data getrokken kunnen worden.

1.    Gebruikers
Deze statistiek houdt bij hoeveel mensen uw website bezocht hebben. Het is belangrijk om deze bij te houden zodat u tijdig actie kunt ondernemen wanneer dit aantal afneemt.

2.    Nieuwe gebruikers
Dit is het aantal mensen dat uw website voor het eerst bezoekt. Echter is deze statistiek niet 100% betrouwbaar omdat trackingcookies vaak door een virusscanner automatisch verwijderd worden. Ook mag Google IP-adressen niet onthouden in verband met de privacy wetgeving.

3.    Sessies
Het aantal sessies laat zien hoe vaak uw website bekeken wordt. Wanneer een persoon meerdere malen uw website bezoekt wordt dit hier ook in meegeteld. Deze data is interessant omdat u hieruit kunt opmaken of bezoekers terugkeren naar uw website voor meer informatie.

4.    Aantal sessies per gebruiker
Dit is een ingebouwde vergelijking tussen de eerdergenoemde statistieken. Hiermee kunt u snel zien hoe vaak een gemiddelde bezoeker uw website bekijkt.

5.    Paginaweergaven
Hier ziet u het gemiddeld aantal pagina’s die een gebruiker bekijkt op uw website.

6.    Pagina’s/sessie
Dit is wederom een ingebouwde vergelijking die voor u registreert hoeveel pagina’s een gebruiker per sessie (bezoek) bekijkt. Hieruit kunt u opmaken of gebruikers snel de informatie kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn.

7.    Gemiddelde sessieduur
Dit laat zien hoe lang een gemiddelde bezoeker op uw website aanwezig is. Om deze statistiek goed te kunnen analyseren is het belangrijk dat het doel van uw website duidelijk is. Wilt u dat mensen snel kunnen vinden wat zij zoeken? Dan is een korte sessieduur wat u wilt. Maar wilt u juist dat mensen lang op uw website blijven hangen (zoals bij een webshop of een informatieve website)? Dan is het streven naar een lange sessieduur beter.

8.    Bouncepercentage
Hieruit is op te maken hoeveel mensen uw website direct sluiten zonder interactie wanneer zij op uw website terecht komen. Een hoog bouncepercentage kan betekenen dat u wordt gevonden door mensen die naar heel iets anders op zoek zijn. Ook kan dit betekenen dat bepaalde pagina’s niet goed werken en bijvoorbeeld een foutmelding geven. Wanneer er een stijging in dit percentage te zien is, is het verstandig om de pagina’s individueel te bekijken om zo het probleem te achterhalen.

Wanneer u deze statistieken in kaart brengt en samen met de statistieken van bijvoorbeeld Facebook bekijkt, kunt u de eerste vergelijkingen gaan maken. Heeft uw groei in het bereik op Facebook bijvoorbeeld ook voor meer gebruiker op uw website gezorgd?
Over twee weken zullen we in de ‘Data donderdag’ blog verder gaan met het analyseren van een social media platform: LinkedIn. LinkedIn wordt beschreven als de zakelijke tegenhanger van Facebook en heeft een formelere status. Volg ons op LinkedIn zodat u de volgende ‘Data donderdag’ blog niet mist!

Vindt u het verzamelen, verwerken en analyseren van data te ingewikkeld? Of heeft u hier te weinig kennis en/of tijd voor? De studenten van het label Online Student van Recruit a Student staan in de startblokken om u hierbij te helpen. Deze groep gespecialiseerde online marketing studenten helpen u niet alleen graag met een data analyse, maar kunnen u helpen met uw gehele (online)marketing. Wilt u meer weten over Online Student? Bekijk de website of neem contact met ons op.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.