Hoe zorg je ervoor dat een nieuwe werknemer zich welkom voelt?

Publicatiedatum 13 september 2022
Wijzigingsdatum 16 november 2022

Een eerste werkdag bij een nieuwe werkgever is voor iedereen spannend. Het liefst zie je natuurlijk dat een nieuwe werknemer zich meteen welkom voelt en onderdeel uitmaakt van het team. Maar hoe zorg je ervoor dat een nieuwe medewerker zich welkom voelt?
Waarschijnlijk ken jij dit gevoel bij een eerste werkdag ook wel. Aan de ene kant heb je er zin in, maar aan de andere kant levert het veel zenuwen en stress op. Het voelt een beetje zoals de eerste schooldag. Je weet niet precies wat je kunt verwachten en hoe je collega’s zullen zijn. Daarom is het als manager belangrijk dat je zorgt dat een nieuwe werknemer zich meteen op zijn of haar gemak voelt. In deze blog lees je tips hoe je hier voor kunt zorgen.

Betrek nieuwe medewerkers zo snel mogelijk bij het team

Om een goede en langdurige relatie op te bouwen met een nieuwe medewerker is het slim om hem of haar zo snel mogelijk bij het team te betrekken. Hier kun je al mee beginnen voordat de medewerker is begonnen met werken. Nodig hem of haar bijvoorbeeld al een keer uit om te lunchen met het team. Voeg de nieuwe medewerker meteen toe aan de Whatsapp groep en de LinkedIn pagina. Op deze manier zal de nieuwe collega meteen het gevoel hebben dat hij of zij wordt opgenomen in het team en zich welkom voelen. Daarbij leert de nieuwe collega vanaf dat moment meteen de organisatie kennen.

Zorg ervoor dat het team weet wie de nieuwe medewerker is

Er is niets zo vervelend als wanneer je binnen komt op jouw eerste dag en je nieuwe collega’s zich af gaan vragen wat jij komt doen. Zorg er daarom voor dat het hele team op de hoogte is van de komst van de nieuwe collega. Vertel kort iets over de persoon die het team komt versterken en welke functie hij of zij zal gaan vervullen. Op deze manier krijgt de nieuwe collega geen vragende blikken wanneer hij of zij binnen stapt op de eerste werkdag. Het team is voorbereid en kan hierdoor een warm welkom geven.

Zorg voor een goede eerste indruk

Een eerste indruk telt. Zorg er vooral de eerste paar dagen voor dat je de tijd neemt voor de nieuwe medewerker. Hierdoor zal hij of zij zich gewaardeerd voelen. Geef de nieuwe werknemer op de eerste dag meteen een rondleiding, zodat hij of zij in grote lijnen al weet waar alles te vinden is. Zo zal de nieuwe medewerker zich snel thuis gaan voelen en hoeft hij of zij niet steeds collega’s lastig te vallen om te vragen waar alles staat.

Daarnaast is het altijd leuk wanneer je iemand verwelkomt met een kleinigheidje. Dit hoeft niet veel te zijn. Een pen of schrijfblokje met het logo van het bedrijf zorgt er vaak al voor dat iemand zich welkom voelt.

​Geef de nieuwe medewerker een mentor of buddy

Als je nieuw bent, dan is het altijd fijn om te weten bij je wie terecht kan voor vragen. Daarom is het verstandig om aan de nieuwe werknemer meteen te vermelden bij wie hij of zij om hulp kan vragen. Je kunt per onderdeel van de organisatie vertellen wie veel ervaring heeft en dus eventuele vragen kan beantwoorden. Je kan ook een mentor of buddy aanwijzen waarbij de nieuwe collega altijd terecht kan. Hierdoor hoeft een nieuwe medewerker zich niet bezwaard te voelen wanneer hij of zij iets wil vragen en zal diegene zich sneller op zijn of haar gemak voelen.

​Maak gebruik van de nieuwe frisse blik in de organsiatie

Nieuwe werknemers hebben altijd een frisse blik op de organisatie. Hier kun je als manager gebruik van maken. Vraag regelmatig aan de nieuwe collega welke kansen of problemen diegene ziet. Deze frisse blik kan heel erg waardevol zijn voor het bedrijf. Hiernaast zal de interesse in de mening van de nieuwe collega veel zelfvertrouwen geven aan hem of haar. Diegene krijgt hierdoor namelijk het gevoel dat zijn of haar mening er toe doet.

Ben jij op zoek naar iemand die je op deze manier kunt verwelkomen? Onze database is gevuld met talentvolle studenten die graag voor je aan de slag gaan. Neem gerust eens contact met ons of vraag vrijblijvend een offerte aan en ontdek wat Recruit a Student voor jou kan betekenen.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.