Wat is een effectieve slogan?

Publicatiedatum 13 september 2022
Wijzigingsdatum 4 oktober 2022

Wat is nu beter? Een slecht slogan om interesse te wekken of een die een serieus beeld geeft bij je organisatie? Wilt u weten welke vorm effectiever is voor uw bedrijf? Lees dan snel verder!

Wat is een slogan?

Om uit te kunnen leggen welke vorm van slogan het beste werkt, is het belangrijk om duidelijk te maken wat een slogan precies is. De definitie van het woord: ‘’kernachtige korte zin, vooral als reclame’’. De vijf belangrijkste kenmerken van een slogan zijn:

- Hij is kort.

- Een slogan wordt overal herhaald.

- Hij is uniek.

- Hij klinkt lekker.Hij verandert met de tijd mee.

Waar gebruik je een slogan?

Je gebruikt een slogan bij al je marketing. Op je banners, spandoeken en al je overige bedrijfsartikelen zoals pennen, visitekaartjes etc. Daarnaast gebruik je een slogan in de online marketing door hem op je website en in je mailing te plaatsen. Het is belangrijk om een slogan zo vaak mogelijk terug te laten komen zodat hij bij mensen blijft hangen, maar niet vervelend wordt.

Wat is het effect van een slechte slogan?

Hiermee bedoel ik niet een slogan die slecht is in de zin dat hij niet goed is. Hiermee bedoel ik een slogan die slecht is omdat hij een woordspeling of grap gebruikt die erg flauw is. Een slechte slogan heeft vaak een van de volgende twee effecten: Mensen moeten er om lachen, onthouden hem en uw merkbekendheid groeit of mensen vinden hem niet grappig, vinden hem vervelend en mensen onthouden uw merk ook maar dan met een negatief beeld.

Wat is het effect van een serieuze slogan?

Het effect van een serieuze slogan is ook in bijna alle gevallen een van de volgende twee: Hij wordt onthouden en mensen hebben het beeld dat ze met een professioneel bedrijf te maken hebben of mensen lezen hem en vergeten hem weer. Serieuze slogans zijn in de meeste gevallen minder memorabel. Dit zorgt ervoor dat de tweede optie veel vaker voorkomend dan de eerste. Het voordeel wel is dat een serieuze slogan in de meeste gevallen minder snel gaat irriteren. Er zijn hier echter uitzonderingen op. Wanneer een serieus slogan zoals: “De online schoenenwinkel” wordt gekoppeld aan een reclame zoals hieronder, waar iedereen aan het schreeuwen is kan dit ook voor irritatie zorgen bij een te hoge repetitie.

Welke vorm is beter?

Beide zijn een effectieve marketingtool, als ze op de juiste manier gebruikt worden. Kleinere bedrijven hebben vaak meer aan een slogan met een flauwe grap waarmee ze meer aandacht trekken terwijl grotere bedrijven het vaak belangrijker vinden dat hun missie en visie wordt gereflecteerd in hun slogan. Andere factoren die hier in mee kunnen spelen zijn de branche waar u in zit en wat u als bedrijf wilt uitstralen. Een groot bedrijf die handelt in serieuze zaken kan alsnog voor een minder serieuze slogan gaan.
Neem bijvoorbeeld Centraal Beheer Achmea en hun reclameslogan “Even Apeldoorn bellen”. Bij een verzekeringsmaatschappij denkt u waarschijnlijk niet gelijk aan humor. Centraal Beheer Achmea liet zien dat deze combinatie echter wel kan met “Even Apeldoorn bellen” en de bijpassende reclamespotjes waar mensen in de problemen raken. Deze reclamespotjes werden zo goed ontvangen dat deze reclamecampagne in de loop der jaren 3 gouden Loeki’s binnenhaalde.

Tips voor een goede slogan

Hieronder nog 5 tips die je kunnen helpen met het bedenken van een goede en aantrekkelijke slogan:
1. Gebruik beeldspraak om de interesse van je consument te trekken. Dit kan bijvoorbeeld door      metaforen te gebruiken.
2. Maak hem een beetje overdreven. Dit kan door een of meerde superlatieven te gebruiken          zoals bijvoorbeeld beste, snelste, grootste etc.
3. Gebruik alliteratie. Het is bewezen dat zinnen met alliteratie beter in je geheugen blijven            hangen. Dit wordt door veel studenten ook gebruikt tijdens het studeren. Om meer te weten      te komen over wat alliteratie is en hoe u het effectief kunt gebruiken kunt u hier een uitleg        lezen xenical weight loss.
4. Gebruik een woord meerdere keren zoals aan het begin en aan het einde van je slogan. Een      voorbeeld hiervan is “O wat een reis, Oad een reis!” van reismaatschappij Oad.
    Gebruik een tegenstelling. Een voorbeeld hiervan is: “Een beetje van ons, zoveel van jezelf”      van Brico.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.