Hoe gaat het met jouw goede voornemens?

Publicatiedatum 21 september 2022
Wijzigingsdatum 16 november 2022

De eerste maand van het nieuwe jaar is weer bijna voorbij. Hoe gaat het met jouw goede voornemens? In deze blog geven wij je tips die je helpen met het volhouden van je voornemens en geven wij advies over het bijstellen van je voornemens om ze realistischer te maken.

Een goed voornemen is een besluit om een aspect van je leven waar je niet tevreden over bent te gaan veranderen. Veel mensen besluiten goede voornemens te maken aan het begin van het nieuwe jaar. Een goed voornemen kan algemeen zijn, maar ook erg specifiek. Gezonder worden is een voorbeeld van een heel algemeen voornemen. Het voornemen heeft nog geen acties die je gaat ondernemen. Daarom zijn specifieke voornemens vaak beter om jezelf houvast te geven. Een voorbeeld van een voornemen met hetzelfde doel die wel specifiek is kan bijvoorbeeld zijn: 2 keer per week gaan sporten.

Maak niet teveel voornemens

Je gooit niet zomaar je hele leven om. Houd daarom niet vast aan teveel voornemens in een keer. Het is beter om een aantal voornemens die met elkaar samenhangen te maken. Bijvoorbeeld je maakt het algemene voornemen om gezonder te gaan leven. Hier hang je dan ook de specifieke voornemens meer gaan sporten, gezonder gaan eten en meer tijd voor jezelf aan vast. Deze voornemens geven acties aan die samenhangen met een gezondere levensstijl zowel fysiek als mentaal. Zorg dat deze acties onderdeel worden van je dagelijkse ritme en ga daarna pas verder kijken wat je nog meer wilt veranderen.

Realistisch naar je voornemens kijken

Teveel voornemens is niet de enige valkuil. De belangrijkste vraag die jij jezelf moet stellen is: zijn je voornemens realistisch? Zijn je doelen haalbaar of heb je de lat te hoog gelegd? Het is soms beter om je voornemens bij te stellen en langzaam naar een doel toe te werken.

Slechte gewoontes ben je niet in een keer kwijt en goede gewoontes zijn niet direct onderdeel van je ritme. Zo is geleidelijk minderen met roken, drinken en junkfood eten vaak makkelijker dan in één keer stoppen. Elke week meerdere dagen tijd vrij maken voor sporten is ook wennen. Je zal de eerste weken spierpijn hebben wat ook niet helpt gemotiveerd te blijven. Daarom is ook hierbij geleidelijk opbouwen belangrijk.

Meest voorkomende voornemens

Hieronder hebben wij een paar van de meest voorkomende voornemens. Wij geven je tips en advies over hoe je jouw voornemens het beste kan aanpakken en wellicht moet bijstellen.

Een gezonder leven

Stoppen met rokenRoken is slecht voor je, daar is geen twijfel over. Iedereen weet het, maar stoppen is voor veel mensen moeilijk. Ieder jaar nemen mensen het voornemen om in het nieuwe jaar te stoppen. De vraag van het lichaam naar nicotine geeft echter veel mensen al snel een terugval.

Het is het goed om te weten dat er hulpmiddelen zijn om te stoppen met roken en deze vanaf 2020 volledig vergoed worden. Mensen die de hulp inschakelen van hun huisarts hebben een 4 keer betere kans om het stoppen vol te houden. Neem eens een kijkje op ikkanstoppen.nl om te zien welke hulp je allemaal kan krijgen.

Afvallen, meer sporten en minder etenOm meer te gaan sporten melden veel mensen zich aan voor een sportschool. Dit is een goed uitgangspunt. Het nadeel van de sportschool is echter dat je niet verplicht bent te gaan. Meld je daarom ook zeker aan voor groepslessen en/of ga de uitdaging aan met een vriend of vriendin zodat jullie elkaar kunnen uitdagen. Hierdoor heb je altijd een stok achter de deur om te moeten gaan sporten.

Minder eten is ook een lastig voornemen. Minder eten zorgt voor minder energie. Dit maakt meer sporten weer lastiger. Een beter voornemen is bewuster worden van wat je eet. Als je een beter beeld hebt van wat je allemaal eet is het makkelijker hier aanpassingen in te maken. Zo kan je bijvoorbeeld een week lang je calorieën tellen om te zien wat je allemaal eet dat slecht voor je is. Deze realisatie kan je helpen met het kiezen voor gezondere alternatieven.

Tijdsmanagement

Minder druk maken om dingenJezelf druk maken creëert stress. Stress is één van de belangrijkste oorzaken van een burn-out. Veel mensen nemen daarom ook het voornemen om zich in het nieuwe jaar minder druk te gaan maken. Dit is op zich een goed voornemen, maar wat voor acties ga jij ondernemen om dit ook waar te maken? Dingen waar jij jezelf druk over maakt verdwijnen niet zomaar in het nieuwe jaar.

Om jezelf echt minder druk te gaan maken is het belangrijk dat je tijd vrij gaat maken voor dingen die je belangrijk vindt. De beste manier om dit op te lossen is meer structuur in je dagen creëren en tijd te maken om zaken die stress veroorzaken aan te pakken.

Meer tijd aan jezelf bestedenTijd voor onszelf is voor iedereen belangrijk. Je kan niet altijd aan het werk of sociaal bezig zijn. Je hebt soms tijd voor jezelf nodig om je fysiek en mentaal goed te voelen. Als je meer tijd voor jezelf nodig hebt zet dit dan ook vast. Maak een planning per dagdeel en maak een extra dagdeel of twee vrij voor jezelf. Doe hier een activiteit die jou rust geeft. Voor sommige mensen is dit iets actiefs als naar de sportschool gaan en voor anderen is dit juist ontspannen op de bank.

Geldmanagement

Meer geld overhouden aan het einde van de maand klinkt voor veel mensen als muziek in de oren, maar ook als een onmogelijke actie. Wat heb jij gedaan om te zorgen dat je dit jaar wel gaat sparen?

Meer sparenWelke acties kan je ondernemen het sparen realistischer te maken? Zet allereerst je geld apart. Maak een nieuwe spaarrekening aan. Een goede tip is om dit niet bij dezelfde bank te doen als je normale betaalrekening. Download niet de app voor het internet bankieren en schaf geen pasje aan. Hierdoor is de drempel om geld over te zetten naar de betaalrekening hoger en zal je dit minder doen.

Minder uitgevenBudgetteren is ook een belangrijk onderdeel van sparen. Maak een lijst van de dingen waar je in een week geld aan uitgeeft. Bekijk vervolgens welke van deze uitgaven onnodig zijn en waar je op kan besparen. Veel onnodige uitgaven zijn impulsaankopen. Een goede manier om impulsaankopen te verminderen is jezelf afmelden voor mailinglijsten. Zie jij de aanbiedingen voor kleren niet, dan zal je minder snel getriggerd worden om kleren die je niet nodig hebt te gaan kopen.

Een Duurzamer leven

Hoe pak je een duurzamer leven aan? Ga eerst eens na wat je allemaal doet wat niet duurzaam is. Hoeveel energie verspil jij, hoeveel eten gooi jij weg en hoeveel plastic en andere niet recyclebare producten gebruik je?

Energie verspillingJe verspilt meer energie dan je denkt. Er zijn een Jaantal simpele acties die je kan doen om hier al snel veel bewuster van te worden. Begin met een apparaat altijd uit te schakelen als je hem niet meer gebruikt. Zorg ook dat er geen lichten aan staan in kamers waar niemand aanwezig is. Vervang al je oude lampen voor nieuwe meer energie-efficiëntie lampen.

Voedsel verspillingJe gooit waarschijnlijk veel meer eten weg dan je denkt. Dit kunnen producten zijn die over de datum gaan, maar veel mensen gooien ook producten of delen van producten weg die eetbaar zijn. Maak altijd een boodschappenlijstje wanneer je naar de supermarkt gaat. Dit zorgt er voor dat je minder onnodige boodschappen doet. Zorg daarnaast dat je ook beter je rest producten opmaakt. Gebruik de keukenkast tool van Smollen eens om te zien wat je allemaal kan koken met de ingrediënten die nog in je koelkast liggen.

Bewustere verpakkingenVeel producten die wij kopen zitten in plastic verpakkingen. Zodra je hier op gaat letten zal je hier van schrikken. Probeer daarom vaker producten die in een recyclebare verpakking zitten te kopen. Neem bijvoorbeeld zelf een tasje mee en pak alleen onverpakt groente en fruit van de versafdeling.

Beter recyclenKoop je producten die zijn verpakt in plastic, zorg dan in ieder geval wel dat je de verpakkingen gaat recyclen. Gooi niet zomaar alles bij het rest afval. In de meeste steden zijn er in elke wijk al bakken voor plastic, oud papier, glas, groenafval en kleding. Zet naast je afvalbak voor rest afval een tweede bak voor plastic en wellicht nog een derde bak met een biologisch afbreekbare zak voor je groenafval. Verzamel daarnaast je glaswerk en oud papier om ook deze te kunnen recyclen. Weet je niet in welke bak een verpakking moet zoek hem dan op in de afvalscheidingwijzer in plaats van hem simpelweg bij de rest afval te gooien. Meer tips om duurzamer te leven vind je hier.

Een nieuwe baan

Een nieuwe baan is een veel voorkomend voornemen, maar veel mensen gaan uiteindelijk niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Maar 1 op de 8 Nederlanders is actief op zoek naar een nieuwe baan terwijl meer dan de helft van de Nederlanders open staat voor nieuw werk. Het aantal openstaande vacatures haalt de laatste tijd elke maand een nieuwe recordhoogte. Je hoeft dus zeker niet in je oude baan te blijven hangen omdat je bang bent dat er geen ander werk is.

Hoe pak je het aan
Je hoeft je oude baan nog niet direct op te zeggen, maar meldt je aan voor verschillende vacaturesites. Hierdoor krijg je mailingen van werk waarvoor je geschikt bent en kan je jouw opties bekijken. Ben je echt klaar met je huidige baan? Meld je dan aan bij een uitzendbureau als Recruit a Student. Bij Recruit a Student werken wij met allerlei verschillende werkgevers en vinden wij snel een echt passende baan voor jou. Daarnaast hebben we altijd veel flexibel werk waardoor je ook nooit zonder inkomen komt te zitten.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.